Membina instrumen bagi penilaian portfolio dan penilaian pemerhatian. Pelajar membentangkan hasil kerja dalam bentuk tapak pembelajaran.
PENILAIAN PORTFOLIO
INSTRUMEN
PENILAIAN PORTFOLIO
KOMPONEN PENILAIAN
|
KRITERIA
|
TANDAKAN
( / )
|
MARKAH
|
Kandungan
Portfolio
|
Tajuk
Projek
|
||
Biodata
kumpulan
|
|||
Dokumentasi/
Bahan-bahan lampiran bukti
|
Memilih
bahan yang sesuai dengan projek
|
||
Menyusun
bahan yang sesuai dengan projek
|
|||
Surat-surat/Sijil
penghargaan/gambar-gambar/risalah-risalah
|
|||
Refleksi
|
|||
Struktur
Organisasi
|
|||
Pembentangaan
|
Membentangkan
projek
|
||
Penyampaian
berkesan
|
|||
Penggunaan
bahan bantu semasa pembentangan
|
PENILAIAN PEMERHATIAN
BORANG PENILAIAN PEMERHATIAN
1=
tidak pernah
2=
kadang-kadang
3=
sederhana selalu
4=
selalu
5=
kerap
1. Gangguan komunikasi
Bil.
|
Jenis Tingkah laku
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1
|
Lambat
berkomunikasi atau tidak dapat komunikasi
|
|
|
|
|
|
2
|
Mengeluarkan
kata - kata yang tidak dapat difahami oleh orang lain.
|
|
|
|
|
|
3
|
Sukar
memahami dan tidak menggunakan kata-kata dalam konteks yang sesuai.
|
|
|
|
|
|
4
|
Tidak
bercakap apabila berkomunikasi untuk komunikasi.
|
|
|
|
|
|
5
|
Suka
meniru nada-nada tertentu atau kata-kata yang mempunyai maknanya.
|
|
|
|
|
|
6
|
Kadang
-kadang berkomunikasi mendatar seperti robot.
|
|
|
|
|
|
7
|
Mimik
muka yang tiada reaksi.
|
|
|
|
|
|
8
|
Keadaanya
seperti mengalami masalah pendengaran, tetapi bila mendengar suara yang
disukainya akan bereaksi dengan cepat.
|
|
|
|
|
|
2. Gangguan interaksi sosial
Bil
|
Jenis tingkahlaku
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1
|
Mengelak
atau menghindari untuk bertentangan muka.
|
|
|
|
|
|
2
|
Mengalami
masalah pendengaran.
|
|
|
|
|
|
3
|
Merasa
tidak selesa dan meronta-ronta bila dipeluk.
|
|
|
|
|
|
4
|
Tidak
berusaha untuk berinteraksi dengan orang lain.
|
|
|
|
|
|
5
|
Bila
inginkan sesuatu, mereka akan menarik tangan orang yang terdekat dan
mengharapkan orang tersebut melakukan sesuatu untuknya.
|
|
|
|
|
|
6
|
Bila
didekati untuk bermain, akan menjauhi diri.
|
|
|
|
|
|
7
|
Kadang-kadang
mereka akan mendekati orang lain untuk makan atau duduk di pangkuan sebentar,
kemudian berdiri secara tiba-tiba tanpa menunjukan apa-apa reaksi di mimik
muka mereka.
|
|
|
|
|
|
8
|
Ketidakmahuan
untuk berhubung dengan orang lain lebih kelihatan pada rakan-rakan seusia
dengannya jika dibandingkan terhadap orang lebih tua daripadanya atau ibubapa
sendiri.
|
|
|
|
|
|
3. Gangguan perilaku dan bermain
Bil
|
Jenis tingkah laku
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1
|
Kadang-kadang
mereka sendiri tidak tahu cara untuk bermain. Jika bermain pun, kelihatan
agak mendatar dan melakukan gerakan yang berulang selama berjam-jam.
|
|
|
|
|
|
2
|
Apabila
sudah agak selesa dengan sesuatu permainan, mereka akan menolak jika diberi
permainan yang lain serta cara bermainnya juga cukup pelik dan aneh.
|
|
|
|
|
|
3
|
Menahan
sesuatu benda yang berpusing (memegang tayar kereta permainan secara terus
menerus untuk jangka masa yang lama).
|
|
|
|
|
|
4
|
Menggengam
sesuatu benda seperti kad, tali, pencil dan sebaginya secara berterusan dan
dibawa ke mana-mana.
|
|
|
|
|
|
5
|
Sering
memerhatikan jari-jarinya sendiri, kipas angin yang sedang berputar, air yang
berterusan bergerak.
|
|
|
|
|
|
6
|
Kerap
menunjukan kelakuan bersifat ritualistik.
|
|
|
|
|
|
7
|
Kadang-kadang
golongan autisma memperlihatkan seperti golongan hiperaktif, seperti tidak dapat
duduk diam untuk seketika, berlari-lari ke sana sini, melompat-lompatdan
sebagainya.
|
|
|
|
|
|
8
|
Kadang-kadang
mereka akan menunjukan sifat yang sangat diam dan tenang.
|
|
|
|
|
|
4. Gangguan perasaan dan emosi
Bil
|
Jenis tingkah laku
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1
|
Tidak
mempunyai atau kurang perasaan simpati. Kadang-kadang mereka tidak mempunyai
perasaan kasihan. Bila ada saja kanak-kanak menangis, ia tidak mempunyai
perasaan kasihan tapi malah merasa terganggu.
|
|
|
|
|
|
2
|
Ketawa
sendiri, menangis atau marah-marah tanpa sebab yang nyata.
|
|
|
|
|
|
3
|
Sering
mengamuk di luar kawalan, terutama apabila mereka tidak mendapatkan apa yang
diingini, bahkan mereka juga boleh menjadi agresif dan dekstruktif.
|
|
|
|
|
|
5. Gangguan persepsi di luar kawalan atau di bawah sedar
Bil
|
Jenis tingkahlaku
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1
|
Mencium,
menggigit atau menjilat mainan atau benda apa saja.
|
|
|
|
|
|
2
|
Bila
mendengar suara kuat bunyinya mereka terus menutup mata.
|
|
|
|
|
|
3
|
Tidak
menyukai dan menyenagi rabaan dan pelukan. Kadang-kadang apabila didukung,
mereka lebih cenderung meronta-ronta untuk melepaskan diri dari pelukan.
|
|
|
|
|
|
4
|
Merasa
tidak selesa bila memakai pakaian dengan bahan tertentu.
|
|
|
|
|
|
KONTRAK PEMBELAJARAN
No comments:
Post a Comment